Smyslová bedýnka - sensory box 10x jinak

Pro všechny věkové kategorie

Neplánovaná a spontánní "smyslová krabice" u nás doma mě inspirovala k dnešnímu tipu. Není to úplně tvoření, ale rozhodně stojí za pár řádků (a fotek pro inspiraci). Na deštivá odpoledne ideální 🙂

Asi jste už slyšeli o sensory box nebo sensory bin - smyslové krabici nebo bedýnce, je to populární aktivita napříč všemi blogy o montessori a předškolním vzdělávání obecně.

Jedná se o krabici se sypkou základní výplní - vlastně je to takové domácí "minipískoviště" nebo "minihřiště", které stimuluje smysly. Výplň bývá sypká (rýže, luštěniny...), nebo můžete použít vodu, sliz nebo třeba pěnu.. Toto základní prostředí pak podle potřeby, nálady, ročního období - a hlavně zájmu - dítěte doplňujete doplňky a pomůckami jako jsou různé figurky, nádobky, sítka, přírodniny, knoflíky apod... Obsah a aktivity můžete krásně přizpůsobit různým věkovým kategoriím.

Jak to bylo u nás

Smyslová "bedýnka" mě lákala už dlouho, ale nějak jsem se ještě neodvážila se do ní pustit. Synek má rok a třičtvrtě a ještě jsem trochu vyčkávala - přeci jen jse se bála toho nepořádku kolem...

Před pár týdny jsme dostali pytel loňského sušeného hrášku a vysypali ho doma na plech, aby se dosušil, než ho nasypeme do sklenice. Bojím se, že do sklenice nakonec nikdy nepůjde, protože od první chvilky synka plech s hráškem uhranul a udělal si z něj takovou smyslovou bedýnku. Za tu dobu, co ji máme doma, si s ní hraje i několik hodin denně a vyzkoušel už řadu aktivit. Proto mi to nedá a ráda bych některé tipy sdílela i s vámi a podpořila i vás v pořízení takové bedýnky. 🙂 Dítě si tím zkouší i hranice a pravidla - chce to trochu pevné nervy, ale stojí to za to...

Budete potřebovat

krabice, ideálně plastová a vysoká akorát tak, aby dítěti umožnila snadno dosáhnout na dno... pro úplná prťata je možné použít i dětský bazének. (Plech jak vidíte, taky jde, ale není to úplně ideální a časem určitě pořídím i větší bednu)

sypká náplň - rýže (může být i vícebarevná - obarvená potravinářskými barvami), čočka, hrách, kamínky, písek, korálky.. (pozor na fazole - syrové jsou jedovaté, tak je raději menším dětem nedávejte)

Dávejte vždy pozor, aby děti náplň nespolkly nebo nestrčily, kam nemají :).

kelímky, lžičky, odměrky, trychtýře, metly...

autíčka/ bagry/ domečky/ figurky/ kartičky s obrázky/ přírodniny/ bambulky a další podle fantazie 🙂

1. Bagrování

První, co synka napadlo, bylo vzít si na hrách bagry. Ježdění, nabírání, přesýpaní, vytváření cestiček.. dejte dětem bagr a máte klid na hodinu 🙂

2. Kostky

Kostky si synek přinesl sám a začal stavět město. Je to jiné, než stavět na koberci nebo podlaze, ohraničení i výplň hráškem tomu dávají jiný rozměr.

3. Figurky

Před časem jsem koupila několik sad zvířátkových figurek (včetně hmyzu) a jejich ukrývání a hledání v hrášku byla zábava i pro mě 🙂

Starší dítka můžou hledat se zavázanýma nebo zavřenýma očima, nebo můžete doplnit o přiřazování k obrázkům. Já jsem si všechny zvířátkové sady nascanovala, vytiskla a zalaminovala a synek nadšeně přiřazuje. Nejvíc frčí právě hmyzáci 🙂

4. Farma

S figurkami jsme pak společně vytvořili i farmu - doplněnou o "strom" a bagr 🙂

5. Farma s kartičkami

Když už jsme měli vyndané figurky zvířat ze statku, doplnila jsem je kartičkami ze sady Zvířata z farmy od Ateliéru v lese. Synek hledal dvojice a nadšeně přiřazoval.

6. Bambulky

Přinést barevné bambulky a ukrýt je v hrášku byl také synkův nápad. Můžete hledat po hmatu, nebo lovit lžičkou, pinzetou, bagrem... Skvělé cvičení na jemnou motoriku!

7. Nabírání, přesýpání, "vaření"

Předmětů denní potřeby, které se v naší "bedýnce" vystřídaly jsou spousty - ke všemu má synek přístup, a tak postupně vyzkoušel různé odměrky, hrnečky, lžíce, naběračky, trychtýře, sklenice, misky.. a nakonec i plato na vajíčka 🙂

Je krásné dítě pozorovat, jak soustředěně přesýpá z misky do sklenice, nabírá, poslouchá, jak to cinká jinak ve skle a plastu a objevuje, kolik se toho vejde do lžičky a kolik do naběračky. Velmi přirozeně se dítě učí různým typům úchopů, rozvíjí si jemnou i hrubou motoriku, trénuje soustředění, přesnost.

8. Hnízda

V týdnu se nám za oknem objevilo několik ptáčků a syn je nadšeně pozoruje. Naprosto přirozeně si pak přinesl do bedýnky papírové ptáčky, které jsme tvořili před časem - viz první příspěvky na blogu... Vytvořil jim hnízda a hrál si s vajíčky.

9. Zahrádka

Před pár dny jsme byli na procházce v botanické zahradě a koupili jsme si několik sukulentů. Po příchodu domů jsme je museli nutně "zasadit" do naší bedýnky - synek je neustále pozoroval, přesouval a zkoumal. Učil se s nimi jemně manipulovat, i když pár lístečků to odneslo 🙂 Ale jako trénink skvělé.

10. Ťapky

Absolutním vrcholem však je možnost zout si botky a ponožky a chodit si v hrášku naboso 🙂 Je to trochu o nervy a chce to dítko jistit, protože hrášek opravdu klouže, ale je to skvělá stimulace plosek nohou a všech reflexních bodů na nich 🙂 Tak pevné nervy a hurá do toho!

Blog o tvoření vymýšlí, dělá a píše Kateřina Košťálová, kterou najdete na fb jako Ku.kačka a kde najdete i jiné její aktivity, třeba online tvoření.