Experimenty s barvami

Pro všechny věkové kategorie

Malování s barvami přináší dětem velkou radost a estetický zážitek. Technika „mokrého do mokrého" spočívá v malování na vlhký papír. Ne, vždy jsou tak barvy úplně pod kontrolou a dělají zajímavé efekty. Barvy tak trochu „kouzlí“. Dávají možnost experimentu s výsledkem, který snad nikdy nemůže zklamat.

Děti se zároveň učí, jak barvy spolu fungují, jak je lze kombinovat a míchat. Nejlepší estetický efekt dosáhnete s kvalitními barvami, které mají zářivé odstíny.

Malování se štětcem uvolňuje dětem ruku, což se hodí jako příprava na psaní. Tato technika je tedy vhodná pro předškolní děti. 

Takto vytvořený obrázek – barevný papír lze využít i k dalšímu tvoření.

Co budeme potřebovat:

Vodové barvy


Akvarelový papír A3

(lze použít i čtvrtku) 


Široký plochý štětec


Kalíšek s vodou


Houbička

1. Příprava podkladu

Možná to není úplně technicky správné, ale my na kroužku necháváme děti papír nejprve navlhčit čistým štětcem. Jednoduše ho pomalují čistou vodou. Baví je to, tak proč ne. Po té, co tedy děti takto papír navlhčí, přejeďte čistou houbičkou několikrát přes celý papír. Voda se tak rovnoměrně rozmístí a přebytečná se vsákne do houbičky. Neměly by tam zůstat „kalužiny“. Celý proces pak zopakujte ještě na druhé straně papíru.

2. Výběr barev

Abyste dosáhli hezkého výsledku, je dobré dětem barvy vybrat. Určitě není žádoucí, aby smíchaly celou paletu. Pokud pak chcete nabarvený papír k něčemu dál použít, tak výběr může odpovídat nějakému účelu, např. teplé barvy se hodí k podzimu, studené k zimě apod. Možností je mnoho, zkoušejte, experimentujte.

Kombinace barev – příklady:


tmavě červená, červená, oranžová, žlutá, hnědá


tmavě modrá, světle modrá, tyrkysová, světle žlutá


tmavě červená, fialová, růžová, světle žlutá

3. Malování

Na připravený navlhčený povrch začnou děti nanášet vybrané barvy. Barvy se na vlhkém povrchu rozpíjejí a dělají krásné efekty. Celý papír by měly pokrýt barvami. Většinou jim to nedělá problém. Fanzie mají dost.

Dohlédněte,aby děti na štětec příliš netlačily a nepřejížděly štětcem příliš často přes jedno místo, aby na papíru nevznikly „šudlíky“. Časem pro to získají cit. Důležité také je, si pravidelně vymývat štětec před použitím každé barvy.  

3. Dokončení

Hotové výkresy nechte usušit.  Je dobré je něčím na určitou dobu zatížit, aby se papír narovnal, vylisoval.

Dětské umění je krásné. Užijte si proces i jeho výsledky!

Tento příspěvek pro Vás připravily Gábina Rieger a Zuzka Špitzerová, lektorky rukodělného kroužku při Soukromé základní škole a mateřské škole Adélce.